The great summering 2013

Det är inte utan att jag skäms lite för bloggåret 2013. Det blev som inget av det när sommaren blommade i full prakt. Utan bortförklaringar ska jag dock försöka summera odlarsäsongen som gick, inte för att det är särskilt mycket att summera men för att jag känner att jag inte kan starta ett nytt utan ett avslut.

Så, vad odlades då förra säsongen? Ja, det är knappt att jag minns men jag är ju inte så vild att jag sätter ner vad som helst.

Små saker som kryddor var ju naturligtvis  den givna succén: basilika och persilja framför allt men också timjan och mynta var trevliga att ha. Kryddor är ju tacksamheten själv att odla.

En stor sak som tomat var dock en besvikelse. Det blev inte den där storskörden i år heller även om jag nu hade en sort (Ida Gold, buskis) som skulle passa mina odlingsförhållanden bättre än den jag hade året innan. De växte och blommade som sjutton men tomatmängden var ingenting att skryta med. Nä, nu väntar jag tills jag har ett växthus innan jag försöker mig på tomat igen. De tar så mycket plats och kräver ständig påpassning att det inte riktigt är värt det för tillfället.

Mellanstora saker gick sådär. Jag provade att odla salladslök i kruka, det gick inte alls utan de små tarmarna jag lyckades driva upp dog så fort de fick chansen. Jag provade också sallad och där får jag skylla mig själv för jag var en idiot när jag beställde nån fröpåse med blandsallad från Runåberg och påsen innehöll skitstora salladsorter (typ isbergssallad och andra krukovänliga salladssorter). Detta växte däremot som ett ogräs men i och med att det var helt fel sorter för mig så tappade jag hjärtat på vägen och glömde faktiskt bort salladen lite. Men det var himla gott det jag kom ihåg att smaka!

Mera stort: chili – vad kul det är med chili! Nu har jag provat ett år med löss och ett år utan. Förra året som var lusåret var förfärligt men nu när jag vet hur det är att slippa eländet (nåja, jag spanade några stackare i samband med säsongsavslutningen) var det bara kul och jag är taggad att odla mer chili nu i år. Jag ska göra lite research och komma fram till någon bra sort att köra på i år (jag måste fortfarande odla minimalistiskt pga ytbrist).
Jag tror medicinen mot lössen är att vara svinnoga med vattningen och aldrig låta dem stå törstiga.

20140216-170640.jpg

Det roligaste då? Jo, det var ingefäran! Oklar anledning eftersom jag inte gjorde så mycket med den men den behövde inte så mycket kärlek och var kul att se hur den växte. Jag köpte en knöl på ICA som sedan blev en typ lika stor knöl som jag skördade i november. Med andra ord ingen större utdelning men det var läckert att den var hemmaodlad. Hade jag bara haft något varmt ställe åt krukan skulle jag säkert ha kunnat vänta längre med skörden och fått mer.

20140216-170547.jpg

Så mycket annat blev det inte förra året och än mindre tänkte jag det ska bli i år (utmärkt sätt att göra PR för bloggen, va?!): basilika, persilja och chili. Kanske driver jag också upp lite saker åt folk. Anledningen är enkel: jag odlar hellre mer av det jag använder (och lyckas med), jag har inte så mycket plats att odla på och jag åker oftast iväg en längre period när mina gröna barn står som högst i prakt. Det kommer säkert att bli något mer också men jag börjar att tänka småskaligt så får jag se sen.

Au revoir! Det börjar vara dags igen!

One thought on “The great summering 2013

  1. modern skriver:

    Lycka till med årets odlingar!

Kommentera

